آغازی بر پایان دیابت نوع 1: دیدگاه جدیدی از علم ایمونوتراپی

پرفسورJean Van Rampelbergh، معاون کلینیکی و نظارتی در شرکتImcyse SA ، یک علم ایمونوتراپی پیشرفته به نام "ImotopesTM" را معرفی نموده است که دارای مشخصات ایمنی عالی  است و می تواند دیابت نوع 1 را درمان کند یا گزینه های درمانی این بیماری را به شدت تغییر دهد.

معمولاً تصور می شود که دیابت با استفاده از انسولین و تغییر رژیم غذایی برطرف می شود، اما متأسفانه این طور نیست. اگرچه در 40 سال گذشته نوآوری ها باعث بهبود زندگی بیماران دیابتی شده است، اما پیشرفت جدیدی که بتواند جای تزریق روزانه انسولین را بگیرد، معرفی نشده است. در دنیای هیجان انگیز رویکردهای جدید پزشکی، شرکت بیومدیکال دارویی بالینیImcyse SA ، از منطقه Walloon دربلژیک، رویکردی نوآورانه بر اساس اصول و منطق ایمنی درمانی ابداع کرده است.

در ماه دسامبر، اولین بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) در آزمایش بالینی فاز 2 این شرکت، به نام مطالعه ی IMPACT، با داروی IMCY-0098، که یک ImotopeTM است، تحت درمان قرار گرفت. این دارو به طور خاص پاسخ خود ایمنی را که موجب تخریب سلول های تولید کننده انسولین می شود، بدون آسیب رساندن به بقیه ی سیستم ایمنی بدن هدف قرار می دهد.Imotopes TM ، یک درمان کوتاه مدت برای اصلاح بیماری دیابت نوع 1 با اثر طولانی مدت بالقوه است، که از طریق یک رویکرد هدفمند، درمانی ایمن محسوب می شود.

دردیابت نوع 1، پانکراس به دلیل پاسخ ایمنی نابجا آسیب می بیند. این آسیب باعث می شود که این اندام تولید انسولین(هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند) را متوقف کند. در اکثر موارد، دیابت نوع 1 در کودکان و نوجوانان شروع می شود، اما بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. رویکرد شرکتImcyse ، یک فناوری منحصر به فرد است که به طور خاص سلولهای ایمنی بدن را که در تخریب عضو بیمار نقش دارند، هدف قرار می دهد و هدف آن مداخله ی زودهنگام در پیشرفت بیماری است، بنابراین پاسخ ایمنی نابجا را متوقف کرده و سیستم ایمنی فرد را مجددا کالیبره می کند.

نامزد جدید دارویی این شرکت یعنی IMCY-0098، برای جلوگیری از تخریب سلولهای بتا و جلوگیری از پاسخ خودایمنی در نظر گرفته شده است. از طریق این مداخله ساده، پانکراس توانایی طبیعی خود در تولید انسولین را حفظ می کند. علمImotopeTM ، به عنوان یک رژیم درمانی کوتاه مدت با قابلیت ایجاد اثرات پایدار و طولانی مدت با اصلاح بیماری به جای کنترل علائم، طراحی شده است. این رویکرد هدفمند، مشخصات ایمنی خوبی را در یک مطالعه فاز 1 نشان داده است.

مطالعه IMPACT توسط متخصصان برجسته ی اتحادیه اروپا در حال انجام است و فرصتی منحصر به فرد برای بیماران بزرگسال است. اولین بیماران در ماه دسامبر تحت درمان با این روش قرار گرفته اند.

در ماه دسامبر، با همکاری گروه INNODIA(مجموعه ای از متخصصاندیابت نوع 1)، شرکتImcyse  یک آزمایش بالینی فاز 2 را برای ارزیابی توانایی IMCY-0098 در جلوگیری از پیشرفت دیابت در بیماران تازه تشخیص داده شده و همچنین تعیین بهترین و ایمن ترین دوز و رژیم آن برای ادامه ی توسعه آغاز کرد. در این آزمایش ابتدا از بیماران بالغ ثبت نام شد تا گزینه درمانی منحصر به فرد و جدیدی را به آنها ارائه دهد و بنابراین برای بزرگسالانی که T1Dدر آنها تازه تشخیص داده شده است بسیار جذاب می باشد. تا به امروز، هیچ گزینه درمانی به جز داروی انسولین سنتی که به نفع بیماران باشد وجود ندارد و هیچ آزمایش بالینی دیگری در حال حاضر برای آزمایش گزینه های جدید برای بیماران بزرگسال بالای 25 سال، ارائه نشده است

مطالعهIMPACT ، یک کارآزمایی بالینی چند مرکزی است و دارای سایتهایی در سراسر اروپا از جمله در بلژیک، انگلستان، سوئد، اسلوونی و ایتالیا است.

پروتکل آزمایش به صورت تطبیقی ​​طراحی شده است و شامل دو مرحله است: مرحله اول، که در حال حاضر برای ثبت نام از داوطلبان باز است، 24 شرکت کننده ی 18 تا 45 ساله را به طور تصادفی در یکی از سه بازوی درمانی قرار می دهد و بیماران را تا 48 هفته دنبال می کند. این مرحله با مقایسه دو دوز مختلف از این دارو با دارونما، تاثیر دارویIMCY-0098  را بر سیستم ایمنی بررسی و ایمنی درمان را ارزیابی می کند. نتایج حاصل از این یافته ها برای تعیین بهترین دوز و رژیم برایIMCY-0098  در مرحله بعدی استفاده می شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، برای گام دوم از 60 شرکت کننده ی بزرگسال 18 تا 45 ساله ثبت نام خواهد شد، و همراه با داده های ایمنی حمایتی، همچنین برنامه ریزی می شود تا از نوجوانان 12-17 ساله برای ارزیابی اثر درمان در حفظ عملکرد سلولهای بتا، ثبت نام شود. انتظار می رود نتایج میان دوره ای مطالعه پس از اتمام مرحله ی اول در سه ماهه ی آخر 2021 اعلام شود.

یک کمیته ی مستقل نظارت بر داده ها متشکل از متخصصان مشهور بین المللی بر این مطالعه نظارت خواهد کرد تا از ایمنی بیماران اطمینان حاصل کند و در مورد بهترین دوز و رژیم مورد استفاده در مرحله دوم تصمیم گیری کند.

هر شرکت کننده در این مطالعه در کل 10 بار در مرحله اول و 11 بار در مرحله دوم، در طول تقریباً 52 هفته (از زمان ویزیت غربالگری تا آخرین ویزیت برنامه ریزی شده) ویزیت می شود. شرکت کنندگان درست مطابق با پروسیجرهای آزمایشات بالینی، تحت ارزیابی برنامه ریزی شده ی دقیق قرار می گیرند.

درباره آزمایش IMPACT بیشتر بدانید

شرکت Imcyse با شبکه ی پیشرو T1D: INNODIAهمکاری نزدیکی دارد. Imcyse یک عضو افتخاری از شبکه ی INNODIA است، این شبکه جهانی از موسسات دانشگاهی، شرکای صنعتی و سازمان هایی از بیماران، تشکیل شده است که دانش و تجربیات خود را برای مبارزه باT1D ، به اشتراک می گذارند. با همکاری و پشتیبانیINNODIA در مطالعه یIMPACT ، دسترسی شرکت Imcyse  به جمعیت بیماران T1D، امکان پذیر گردید.علاوه بر این، این پلتفرم برای تبادل دانش علمی و رویکردهای فنی به Imcyse در ارتقای درمان با رویکرد ImotopeTM، به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای بیمارانی که اخیرا به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد T1D و آزمایش IMPACT: به سایت این شرکتمراجعه کنید.

درمان سایر بیماری ها با رویکرد ImotopeTM

رویکرد Imotopes TM، می تواند تأثیر قابل توجهی بر بسیاری از بیماری های خودایمنی و سایر بیماری ها بگذارد. سایر بیماریهای احتمالی شامل مولتیپل اسکلروزیس (MS) ، بیماری سلیاک و نورومیلیت اپتیکا (NMO) هستند. از فناوری ImotpeTM، همچنین می توان در درمان آلرژی و جلوگیری از رد پیوند پوست استفاده کرد. علاوه بر این، این روش می تواند به عنوان یک درمان "افزودنی" برای سایر داروها یا داروهای بیولوژیکی استفاده شود تا از پیشرفت immunogenicity و از دست دادن اثر به دلیل تجویز مزمن جلوگیری کند.

ما با بستر فناوری نوین خود سعی در مقابله با T1Dاز منظری جدید داریم و امید جدیدی را برای مقابله با این بیماری خود ایمنی مادام العمر به بیماران ارائه می دهیم. سفر ما را در: www.imcyse.com دنبال کنید.

منبع:

https://www.openaccessgovernment.org/type-1-diabetes-immunotherapy-science/100311/